Heilige familie 2021

Heilige familie

En het gebeurde in die dagen dat er een besluit kwam van keizer Augustus. Zo wordt door de evangelist Lucas het begin van het geboorteverhaal aangekondigd. Een bewogen geschiedenis begint zo ruim 2020 jaar geleden. Een verhaal dat we met Kerstmis steeds opnieuw vertellen.

Door alle drukte rond deze feestdagen lijkt het verhaal wel eens ondergesneeuwd, op de achtergrond gekomen. En toch is deze gebeurtenis van lang geleden een antwoord van God.

Het is geen rozengeur en maneschijn verhaal, maar een vraag waarop Jozef en Maria het aandurfden om met God op weg te gaan. Het evangelie van Lucas is de sleutel om die weg te volgen. Zoals Maria het verwoordt in haar lofzang, het Magnificat. “God was indachtig (lees: herinnerde zich) de belofte die Hij had gedaan aan Abraham en zijn geslacht.” Met de geboorte van dit kind breekt een nieuwe tijd aan waarin Gods belofte voor de wereld zichtbaar wordt.

Een belofte waardoor Jozef en Maria in beweging kwamen, niet wetende wat hen zou overkomen, maar wel vanuit het vertrouwen dat ze met de kracht van God op weg gingen.

En niet alles, zo vertelt de evangelist Lucas gaat over rozen. Maar met vertrouwen lukte het.

Toen Paus Franciscus vorig jaar het jaar van het gezin uitriep was hij juist geraakt door zoveel vertrouwen dat hij had gezien bij gezinnen die op weg durfden te gaan met God. In hun kracht zag hij het Kerstverhaal weerspiegeld. Van mensen die op weg gaan, gezegend worden met een nageslacht, met vertrouwvolle aandacht de uitdagingen van onze tijd.

Als we vandaag weer het kerstverhaal horen worden ook wij uitgenodigd zo’n heilige familie te worden, wetende dat we worden uitgedaagd, op de proef gesteld. Maar als je net zoals Maria het gesprek met de engel Gabriel aandurft, als je zoals Jozef durft te luisteren naar wat in de dromen wordt verteld, dan kan je vertrouwvol en liefdevol op weg gaan. Dan kan het kind van Bethlehem in ons midden opnieuw geboren worden en kunnen wij dragers worden van zijn boodschap van vrede voor de wereld.

Namens de pastoraal team wensen we u een zalig kerstmis toe en een vertrouwvol 2022.