Keienpad

Tijdens het 125-jarig jubileumjaar van de H. Joannes de Dooperkerk te Pijnacker in juni 2017 is een meditatief keienpad aangelegd op het kerkterrein.

Het openbare pad is voor iedereen toegankelijk en bedoeld om een meditatieve wandeling te maken langs diverse levensfases en om bewuster te genieten van de mooie tuin en het kerkgebouw. Het idee voor het meditatieve keienpad is ontstaan vanuit de wens van het jubileumbestuur om als kerkgemeenschap meer aan te sluiten bij de samenleving en om mensen en generaties met elkaar te verbinden. Het katholieke geloof mondt soms uit in discussies over regels en fouten uit de geschiedenis, dit pad brengt de mensen terug naar de essentie van geloof: rituelen die onze levensfases begeleiden.

Het pad is geschikt voor kinderen en goed toegankelijk voor ouderen en mensen met een rolstoel of rollator. Dit pad kun je bewandelen, bijvoorbeeld om steun te vinden bij tegenslag en daarna weer ruimte ervaren voor groei. Of om kinderen op een positieve en rustige manier uit te leggen wat je op je levensweg kunt tegenkomen. Nog idealer is het als het pad ook leidt tot ontmoeting en een goed gesprek. Een mooie bijkomstigheid is dat de aanleg tevens aanzet om de buitenruimte op te knappen. Met dit ontwerp wil Anja bijdragen aan het verlangen van steeds meer mensen naar rust en meditatie als tegenhanger voor alle maatschappelijke dynamieken en soms oppervlakkige media- en internetontwikkelingen.

Hierbij bent u van harte uitgenodigd om het pad te bewandelen!

keienpad overzicht.jpg

In het kastje bij rustpunt 1. vindt u de verdere beschrijving van het pad.

De rustpunten 1. en 2 en 7. zijn aangelegd in het begin van het jubileumjaar.

De rest van het pad is uitgezet met uitleg bij elk rustpunt van 1 t/m 7. De jubileumboom werd ingewijd door bisschop Van den Hende tijdens de jubileumviering en het Joannes de Dooperfeest op 25 juni 2017.

Hieronder vindt u de beschrijving van de zeven rustpunten.

Het meditatieve keienpad bestaat uit zeven symbolische rustpunten:

1. Moeilijkheden / tegenslag. Kronkelig pad met keien en boomstammen. Bewustwording en acceptatie dat je moeilijkheden of tegenslagen kunt hebben in het leven. Matteüs 11, 28-30 : Bij moeilijkheden en tegenslag mogen wij erop vertrouwen rust te vinden bij God.

2. Keimonument - bezinning Keien-monument met zitbankjes, kijkt uit op de kerk. Bezinningsplek om moeilijkheden of tegenslag een plek te geven. Iedereen draagt een steentje bij, je bent niet alleen. Hoe zorg je goed voor elkaar? 1 Korintiërs 13, 1-13 : Geloof, hoop en liefde als cement van de samenleving, tot eer van God en tot welzijn van de mens.

3. Herdenken van overledenen We hebben niet het eeuwige leven, de dood hoort erbij. Dit rustpunt verwijst naar de begraafplaats, waar overledenen begraven worden of in de urnenmuur worden bijgezet. Johannes 14, 1-3 : Wij geven onze geliefde doden uit handen en vertrouwen hen toe aan God.

4. PAX – vrede – groot & klein PAX betekent vrede. Het herdenkingsmonument Christus Koning herdenkt o.a. slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. PAX verwijst naar de wens dat er geen oorlogen meer zullen zijn of komen. Maar ook in het hier en nu en dichtbij verwijst het naar vrede: in het klein met elkaar en in onze directe omgeving. Johannes 14, 27-29 : De Vrede van Christus als onze weg en onze bestemming.

5. Nieuw leven – nieuw begin Deze kei ligt buiten, terwijl aan de andere kant van de kerkmuur het doopvont in de kerk staat. Dit rustpunt verwijst naar (weder)geboorte: de vreugde van nieuw leven en altijd opnieuw kunnen beginnen. Marcus 1, 9-11 : De doop als uitdrukking van nieuw leven in God, Vader, Zoon en Heilige Geest.

6. Stiltekapel – stilte / bidden Dit rustpunt ligt bij de Stiltekapel. Soms is het goed om even stil te staan bij gedachtes die je bezighouden. Wie dit wenst kan de Stiltekapel bezoeken en de stilte zoeken in zichzelf. Er is tevens de mogelijkheid om een kaarsje aan te steken en te bidden. Matteüs 6, 6-13 : Het gebed tot God de Vader zoals Jezus het ons heeft gegeven.

7. Liefde – groei – dromen Het pad eindigt bij het laatste rustpunt: rozenperken en de jubileumboom: een sierkers (Prunus subhirtella ‘Autumnalis Rosea’). De rozenperken verwijzen naar de liefde: aardig en lief zijn voor elkaar, geloven in de liefde. De boom staat symbool voor het geloof in groei en ontwikkeling. Bij dit rustpunt kun je bewust genieten van wat mooi is in het leven en dromen wat de toekomst je nog zal brengen. Matteüs 22, 36-39 : Het dubbelgebod van de liefde is de basis van persoonlijke groei en ontwikkeling.

Een film over het Keinepad vindt u hier

Bij het opknappen van het parkeerterrein is de bedoeling dat de rustpunten 1 t/m 5 verder verbeterd gaan worden.

Wilt u hier een steentje aan bijdragen? Laat het ons weten! U kunt daarvoor contact opnemen met Anja Brand – (tel. 015 3692093)

Het jubileumlogo en het meditatieve keienpad is ontworpen door Anja Brand-Heemskerk

Technisch ontwerp meditatief keienpad: Eric Ernst

Aanleg meditatief keienpad: Loon- en hoveniersbedrijf Van der Burg

Sponsoring zomerlinde bij rustpunt 1. Hovenier Louis van der Meijden

Met dank aan de jubileumcommissie, Pastor Bracco Gartner en alle vrijwilligers die hieraan een steentje hebben bijgedragen.

keienpad.jpg  keienpad inzegenen.jpg

Een recent nieuwsbericht