Theresia van Lisieux

Theresia van Lisieux (eigenlijk Maria Françoise Thérèse Martin) is geboren op 2 januari 1873 te Alençon in Normandië. Zij koos als bijnamen Theresia van het Kind Jezus en de "kleine Theresia" ter onderscheiding met de "grote Theresia" (=Theresia van Avila, van wie u ook een beeld aan een van de pilaren aantreft). Zij was de jongste uit een gezin van negen kinderen, waarvan er vier jong stierven, en ze was vaak zwak en ziekelijk. Toen ze vier jaar was, verloor ze haar moeder en van acht tot dertien jaar was ze op een kostschool, waar ze veel menselijke genegenheid miste. Weer thuis had ze voortdurend hoofdpijn en koorts, waarvan ze naar haar eigen zeggen op 13 mei 1883 door de "lach van Maria" was genezen. Op haar vijftiende trad ze, mensenschuw en vol met angsten, als jongste van de andere zussen in in het klooster van de Karmelietessen in het nabijgelegen Lisieux, waar ze uiteindelijk ook meester van de novicen (Lat. novocius=nieuw, jong; iemand met een proeftijd voor kandidaat-religieus) werd. Het evangelie en de werken van Johannes van het Kruis (Spanje 1542-1591) waren haar belangrijkste inspiratiebronnen. Haar geestelijke weg was die van de kleine weg: de weg van de gewone kleine dingen, die zij met kinderlijke eenvoud nederig en vol vertrouwen voor God verrichtte. In haar intense gebed vond zij de kracht haar lijden te dragen. Op het feest van de H. Drieëenheid op 9 juni 1895 gaf zij zichzelf als "offerande aan de barmhartige liefde van God": ze bood God haar leven aan voor het geestelijk welzijn van de mensen en voor de uitbreiding van de Kerk.

Theresia van Lisieux werd na haar dood (1897), die intrad na een door haar aanvankelijk ongewenste behandeling van tuberculose, een volksheilige waardoor haar officiële heiligverklaring reeds 28 jaar na haar dood in 1925 kwam. Haar door haar zuster sterk bewerkte biografie De geschiedenis van een ziel uit 1898 werd zeer populair (vertalingen in meer dan 50 talen), zo ook Lisieux als bedevaartsoord vanwege de kapel (haar begraafplaats) en de grote basiliek, waar ook vele meldingen van wonderen en gebedsverhoringen zijn gedaan. In 1997 werd zij als derde vrouw na de H. Catherina van Siena (1347-1380) en de bovengenoemde Theresia van Avila als kerkleraar uitgeroepen. Theresia wordt vaak afgebeeld in een bruin habijt, witte mantel en zwarte sluier met kruisbeeld en rozen in haar hand als symbool van haar liefde tot God, zo ook op het beeldje in de kerk. Ze is patroonheilige=beschermheilige van de missie en de missionarissen. Haar feestdag op de heiligenkalender is 1 oktober.