Heilige Caecilia

Van C(a)ecilia is weinig met zekerheid bekend. Ze was een martelares, die leefde in de 2e of 3e eeuw. Volgens de legende is zij identiek met de stichteres van de titelkerk van de H. Caecilia in Travestere in Rome. Tegen haar zin zou ze zijn uitgehuwelijkt aan de heiden Valerianus. Nadat ze hem had bekeerd, besloot ze een maagdelijk leven te leiden. Enkele dagen na het overlijden van haar man en diens broer Tiburtius werd zij in haar badkamer onthoofd, omdat zij weigerde aan de afgoden te offeren. Onder de indruk van hun standvastigheid bekeerde zich hun beul, de heiden Maximus.

Het lichaam van Caecilia werd begraven in de catacomben van Calixtus aan de Via Appia en onder paus Paschalis I omstreeks 820 overgebracht naar de titelkerk. In 1599 vond men in een sarcofaag (stenen lijkkist) aldaar het lijk van een jonge vrouw, nog volkomen intact. De hals vertoonde een diepe wonde, de kleding bloedsporen. Beroemd is het verhaal over haar vingers: de ene hand laat drie, de andere één uitgestrekte vinger zien. Dat zou het symbool zijn voor haar geloof in de H. Drie-eenheid.

Omdat in het niet door de kerk erkende verhaal van haar lijden (Passio) sprake is van profane bruiloftsmuziek (zij zou hebben gehuiverd van de muziek op haar bruiloft) werd zij in de Middeleeuwen patrones van de kerkmuziek. Het is niet bekend of zij muzikaal was of een instrument bespeelde. Zij wordt vaak afgebeeld met een orgel, hier in de kerk met een harp. Het orgel gaat terug op een verkeerd begrepen tekst in de liturgie in de 8e eeuw rond haar feestdag: in plaats van "terwijl er muziek weerklonk" las men "terwijl zij orgel bespeelde, bezong de maagd Caecilia slechts de Heer." Vanwege de grote verspreiding van haar verering werd zij opgenomen in de canon (vaste reeks van gebeden van Prefatie tot Onze Vader) van de eucharistieviering, heden ten dage in het Eucharistisch gebed IB. Vele muziekstukken zijn door grote componisten op haar feestdag uitgevoerd. En hoeveel koren en muziekgezelschappen zijn niet naar haar vernoemd? Haar feestdag is 22 november.