Marialof

De meimaand is traditioneel de Mariamaand. Maar waarom eigenlijk?
Helemaal precies is dat niet bekend,  heel waarschijnlijk heeft het met de naam van de maand te maken.
Deskundigen denken dat de naam mei afgeleid is van de Griekse godin Maia.
Die naam betekende oorspronkelijk  ‘moeder’.
De Romeinen eerden deze Griekse godin om de natuur tot bloei te laten komen.
Zo noemden ze de maand waarin het voorjaar zich nadrukkelijk laat zien Maius.

Alle maanden van het jaar zijn mooi, hebben iets bijzonders, vertellen een eigen verhaal, maar mei is toch wel de fijnste maand van het jaar.
In mei leggen alle vogels een ei, is een oud gezegde.
Alle knoppen springen open, alles komt tot nieuw leven.
Het is de maand van de nieuwe geboorte.
Krijgen we daar iets van mee?
Als je in mei naar buiten stapt, word je als het ware opgenomen in een nieuwe geur, een nieuw geluid, een nieuw leven.

In de middeleeuwen ontstond in Italië het gebruik om de maand mei aan de moeder van God, Maria, toe te wijden.
Alle oudere betekenissen van het woord maia en mei passen perfect bij Maria, die bij veel mensen  hoog in aanzien staat en als onze hemelse moeder vereerd wordt.

Geen wonder dat christenen in deze maand vooral Maria gedenken.
De meimaand is bij uitstek de Mariamaand.
De engel Gabriël kondigde haar een nieuwe geboorte aan.
Maria verkondigt ons de geboorte van een nieuwe tijd.
Daarom heeft Maria in bijna elke katholieke kerk op de gehele wereld een eigen ruimte, vaak een kapelletje met haar beeltenis en kaarsen die bijna altijd branden.

De meimaand heeft voor velen altijd een aparte betekenis vanwege Maria.
En hoewel de glans uit vroegere tijden er een beetje vanaf is, blijft Maria een groot toevluchtsoord voor velen.
Het Mariabeeld met een kaarsje en fris geplukte bloemen uit het veld is bij velen uit de huiskamer verdwenen.
De rozenkrans is een voorwerp geworden wat je nog maar zelden ziet.
De rozenkrans bidden, ’s avonds in huiselijke kring, is vervangen door goede tijden, slechte tijden op de tv of door een game spelletje.
Maar toch……..… als je nadenkt en de Maria- geschiedenis kent, dan raakt je vol bewondering en verbazing over wat Maria in de loop  van de jaren en de eeuwen voor mensen heeft betekend.
Wat was er in zo’n Mariakapel veel verlangen in stil geloof, veel hoop in stil verdriet, veel liefde in stille eenzaamheid en veel gebed in stille onmacht.
Maria brengt op de één of andere wijze  meer geloof, meer warmte, meer liefde in onze soms zo koude wereld.

Al enkele jaren geleden is in Bergschenhoek de oude traditie hersteld om in de maanden mei en oktober Maria speciaal te gedenken.
Op de eerste zondag van die maanden is er dan een speciale Mariaviering.
Hebt ook  u verlangen in stil geloof, hoop in stil verdriet of hebt u de behoefte om te bidden in stille onmacht, weet dat je bij Maria welkom bent.

Een recent nieuwsbericht

3 maart: Uitnodiging