St Caeciliakoor

Het koor van nu is een hechte groep van 22-25 zangers en zangeressen die met veel plezier op woensdagavond bij elkaar komen om de vieringen voor te bereiden en repertoire te studeren en bij te houden. Het koor zingt nederlands, latijn, engels, duits en frans. Rekening wordt gehouden met interesses van het koor zèlf aangaande nieuw te kiezen repertoire, waarbij we “bij de tijd” willen blijven!

Men is altijd van harte welkom om eens vrijblijvend een repetitie of een gedeelte daarvan bij te wonen! Aanvang 19:45 op de woensdagavond.

Wat over de historie van kerk en koor

Vanaf 1652 staat er aan de huidige Smitshoek te Bergschenhoek een schuilkerk. Plaatselijke katholieken en die uit de wijde omgeving kunnen hier nu ter kerke gaan. In het begin zal er nog geen koor geweest zijn; alles moest weer van de grond af worden opgebouwd. Het katholiek geloof uitoefenen was sinds 1573 in Holland en Zeeland verboden. In 1652 is de overheid minder streng maar het verbod is er nog steeds..

Pas vanaf 1819 is er enige zekerheid gevonden over het bestaan van een koor. Het betreft betalingen (toen al..) aan koorzangers en de orgeldouwer (later orgeltrapper genoemd). Ook zijn er kosten te vinden aangaande organist en onderhoud orgel. Ergo… het koor bestaat binnenkort zéker 2 eeuwen!

Een reglement uit 1824 vermeldt “zingende uitvaarden”.

Sinds 1795 was er weer godsdienstvrijheid. Het duurde tot 1834 eer de schuilkerk was vervangen door een echte kerk. In die periode is regelmatig iets over het koor te lezen, zoals “plechtig gezongen vespers en uitvaartdiensten”.

Door de onrustige tijd tussen de twee wereldoorlogen werd in juni 1932 het koor opgeheven, mede door problemen met de toenmalige pastoor. Doch korte tijd later was het tij weer gekeerd en werd er weer gezongen.

Na de oorlog waren achtereenvolgens de directeuren (dirigenten) van het koor C.J. Nunnink, regelmatig geholpen door zijn zoon Joop, meester Maas, A.G. Laro.

De heer Laro was goed in staat het koor te dirigeren en het orgel te bespelen. Pastoor Hugo greep dit aan om een lans te breken voor een gemengd koor, en vanaf januari 1966 was er een oproep dat ook dames zich konden aanmelden als koorlid! Don Hugo heeft ons daarmee eigenlijk het huidige Caeciliakoor nagelaten want in 1967 was dit koor een feit!

De heer Laro stopt in 1972, en mevrouw van den Hurk neemt het over tot 1974. Dan volgen er enkele invallers zoals Adr. De Jong en mej. M. van der Burgh. Koorzanger Jan van Dijk J.zn. fungeert ook regelmatig als dirigent.

Pastoor Theo Kloeg heeft in die tijd een gelijknamige achterneef op de pastorie inwonen en deze gaat in augustus 1976 naast zijn studie aan het conservatorium als tijdelijk dirigent-organist aan de slag. Als hij hiermee begin 1978 stopt komt organiste A. Rozendaal een half jaar op het orgel.

Vanaf september 1978 zijn er diverse personen die het Caeciliakoor begeleiden: J. de Jong, Jac. Appel en Saskia Wekking. En Jan van Dijk is dan ook weer regelmatig dirigent.

Doch in het najaar van 1981 komt er dan eindelijk weer een vaste dirigent-organist; Theo Kloeg die tot op heden deze functie vervult.