Toespraak afscheid Pastor Winfried Kuipers

14 augustus 2021 - Bergschenhoek

Geachte Pastor Kuipers,

Een paar weken geleden begon ik met het schrijven van een klinkende toespraak voor uw afscheid. Maar toen ik vanmiddag naar de start van de Tour de France zat te kijken heb ik die in de prullenmand gegooid. Want, ja u begint ook aan de volgende etappe. En dat wordt een etappe voor thuispubliek in de nieuwe parochie St. Jan de Doper in Gouda. U bent een ras fietser en dat zijn speciale mensen doorzetters en vastbijters. Als ze alleen rijden moeten in soms zware omstandigheden toch doorzetten, om hoe dan ook, het eindpunt te halen. Die tegenwind hebben we in de afgelopen tijd met corona in extremis beleefd. En als ze achter een ander aan fietsen blijven ze op het achterwiel plakken van deze rijder om niet achter te raken. U bent doorgaans goed gesoigneerd, zoals een professioneel renner, ik denk met dank aan uw huishoudster. Vanzelfsprekend bezit u meerdere fietsen voor verschillende activiteiten, zoals een voor het pastorale werk en een voor het toeren. Wanneer ik bij de fietsenstalling naast de pastorie aankom, ook met de fiets, dan kan ik direct aan de gestalde fiets zien of u de viering zal doen. Omdat u altijd met de fiets komt u een voorbeeld voor ons allen om duurzaam te leven en autogebruik te minimaliseren. In de tijd dat u in onze parochie dienstbaar bent geweest heeft u de afstand Bergschenhoek – Rome al meermalen afgelegd en dat houdt u goed in conditie voor het intensieve werk van pastor. Dat ik heb ik zelf gemerkt toen ik met samen met u fietsend, na een parochievergadering,  van Nootdorp naar Berkel terugreed, het was bepaald een klus om uw tempo bij te houden. Het viel mij op dat u voor zware winterse omstandigheden speciale kleding draagt, nog dit jaar zag ik u in de winter met een ijsmuts fietsen, welke vooral gedragen wordt door mensen in poolstreken. Op deze manier heeft u onze locatie zo vele malen bezocht voor vieringen, dopen, eerste communies, begrafenissen en meer. Daarbij was U onze kopman en ploegleider tegelijk, en daarmee heeft u ons allen uit de wind gehouden en moraal gegeven. Fantastisch!! Wat een prestatie van wereldklasse. Namens de pastoraatsgroep en locatieraad wil ik u heel veel dank zeggen voor uw onvermoeibare inzet. U heeft ons altijd het gevoel gegeven dat onze locatie u heel dierbaar is. Wij wensen u nog vele zinvolle en vruchtbare jaren in blakende gezondheid bij uw nieuwe parochie. En veel fietsplezier. En op afstand kunnen wij u altijd blijven volgen met uw activiteit als internet pastor.

2.jpg3.jpg

4.jpg5.jpg