Vivace

Vivace is een gemengd koor bestaande uit 35 enthousiaste leden.

Het koor ondersteunt minimaal 1x per maand de Eucharistieviering of de Woord- en communieviering in de kerk H Joannes de Dooper. Het koor heeft een Liedkeuzegroep bestaande uit een aantal koorleden. De groep bepaalt in overleg met dirigent, organist en voorganger het repertoire. Het koor repeteert 1x per week op dinsdag van 20.00 uur tot 22.00 uur.

Dirigent is Jeong Joo Lee organist is Ann Kim.

Visie

Het koor Vivace ondersteunt minmaal 1x per maand de eucharistie- of de gebedsviering in de eigen parochiekerk. Daarnaast staat het koor niet afwijzend tegenover het zingen in een andere kerk. Het koor biedt plaats aan enthousiaste zangers en zangeressen, waarvan hoogwaardige zangkwaliteit niet een 1ste vereiste is. Het belangrijkste is, dat elk koorlid veel voldoening en plezier heeft bij het instuderen en uitvoeren van allerlei meerstemmige liederen.

Vivace heeft in de loop van de tijd zijn eigen gezicht ontwikkeld waarin zij qua stijl tussen jongerenkoor en ouderenkoor inzit. Het koor repeteert 1x in de week. Er wordt gestreefd naar gezellige en efficiënte repetities en daarbij is ieders aanwezigheid van groot belang. Elk koorlid heeft zelf de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk aanwezig te zijn. het bestuur stelt het op prijs, dat ieder zich bij verhindering afmeldt. Bij teveel verzuim van een koorlid neemt het bestuur contact op. Samen vormen de leden het koor en dan is ieder koorlid belangrijk.

Repetitieavond

Elke week op dinsdagavond in de bovenzaal van het parochiehuis, Oostlaan 38A te Pijnacker. Tijd van 20.00 tot 22.00 uur, Koffiepauze is om 21.00 uur.

Kleding

Er is geen aparte koorkleding, tijdens de viering met kerst wordt (eigen) zwart met rode kleding gedragen.

Ledeninstroom

Nieuwe leden kunnen het gehele jaar door instromen.

Contributie

Deze bedraagt €50,- per jaar. De wekelijkse koffie of thee is daarbij inbegrepen.

Mappen

Voor de uitvoeringen in de kerk wordt een zwarte map aangeboden. Verder dient elk lid eigen mappen aan te schaffen voor het hele repertoire.

Contact

Elke week repeteren we op dinsdagavond in de bovenzaal van het parochiehuis, Oostlaan 38A te Pijnacker. Repetitietijd is van 20.00 tot 22.00 uur. Geïnteresseerden zijn altijd van harte welkom om een repetitie bij te wonen. U kunt hiervoor en voor andere vragen contact opnemen met:

Elly van der Meer  tel. 015- 369 8669

Informatie

Het katholieke middenkoor Vivace is 9 april 1994 opgericht door Nico en Yvonne Vieveen. Direct na de eerste avond hebben zich 9 mensen opgegeven en binnen een jaar was het koor gegroeid tot 25 mensen. Het koor stond in het begin onder leiding van dirigente Yvonne Vieveen en organist Gerard Meijer. Al snel besloten Nico en Yvonne Vieveen, de oprichters, te verhuizen met hun bedrijf naar Tjuchem in Groningen. De dirigent die toen kwam, Jops Robroeks, heeft van 1995 tot en met 2002 het koor heel enthousiast gedirigeerd.

Meteen al in 1995 werd medewerking verleend aan een kerst CD. De opnames vonden plaats in de Dorpskerk. Enkele jaren verleenden we medewerking aan de culturele manifestatie De Verbeelding in Pijnacker.

In de zomer van 1997 kwam Maarten Knol als organist het koor versterken. We zongen regelmatig in het bejaardentehuis Sint Petrus te Berkel. In 1998 gaven we samen met het koor Young Voice een concert en brachten een cd uit ten bate van de actie Estland.

Vanaf 1999 deden we mee aan het middenkorenfestival met verschillende koren uit het dekenaat. We zongen o.a. in het gebouw Rehoboth te Honselersdijk, de Adrianuskerk in Naaldwijk en in de Machutuskerk te Monster.

Het bestuur bestond in het begin uit Bep van Dongen, voorzitter, Annie van der Burg, secretaris en Tom Langelaan, penningmeester. In 2001 nam Bep afscheid als voorzitter en volgde Irene Streppel haar op.

In september 2002 kwam als nieuwe dirigente Annelies Eekels. Zij heeft Engelstalig repertoire ingebracht en het koor gedirigeerd tot november 2006.

Irene stopte als voorzitter in 2005 en zij werd opgevolgd door Jose Haket. Vervolgens kwam als dirigent, Job Duijndam. Maarten Knol, de organist, nam afscheid in 2007 en zijn opvolger was de organist Gerard Bart. Hij begeleidde het koor met het grote kerkorgel.

Annie is in 2016 gestopt als secretaris en werd opgevolgd door Jan van Adrichem. Jan is plotseling overleden op 19 november 2018. Met ingang van februari 2019 werd Carine Tetteroo secretaris. Zij stopte in februari 2023 en is opgevolgd door Elly van der Meer.

Na februari 2020 heeft Gerard Bart afscheid genomen als organist van het koor. Als nieuwe organist is gekomen Ann Kim.

De periode na 12 maart 2020 is stil gebleven wat betreft koorzang door de uitbraak van Covid-19, de corona pandemie.

Tijdens deze periode heeft Job Duijndam afscheid genomen als dirigent. Hij is opgevolgd door Jeong Joo Lee.

Foto's juni 2020

Vivace1.jpgVivace2.jpgVivace3.jpgVivace4.jpgVivace5.jpgVivace8.jpgvivace10.jpgVivace17.jpgvivace11.jpgvivace12.jpgvivace14.jpgVivace16.jpgVivace18.jpgvivace9.jpgVivace19.jpgVivace15.jpgvivace13.jpg

Groepsfoto 2019

VIVACE25JAAR.JPG